noordijken.reismee.nl

Naar de olifanten school

Vanmorgen er weer vroeg uit om naar de olifanten toe te gaan. Met een uurtje rijden waren we er al dus dat viel mee van de keer. We kregen allemaal een pak aan wat erbij hoorde en uitleg hoe we de olifanten eten moesten geven. Ze eten over de hele dag ongeveer 250 kilo dus heel veel. Wat een grote beesten als je er naast staat enorm. We hadden een bak met 50 kilo bij ons om te voeren aan ze met bananen en suikerriet. Ze hebben nog voorkeur ook want ze hebben liever bananen en gooien het suikerriet weg als je het allebei in je handen heb. Na ze gevoerd te hebben kregen we uitleg over de olifant zelf en wat je moet doen als je erop zit. How is stop now-nong is gaan zitten die ben ik nog niet vergeten. Na de uitleg was er een proefrondje. Eerst gingen Lichelle en Rudy daarna Lowie die vond het helemaal niks, toen durfde ik al niet meer. Uiteindelijk ben ik er ook op gegaan doodeng vo d ik het veel te hoog ik heb hoogtevrees en dan zit je ineens 5 meter hoog zonder je zelf vast te kunnen houden. Een klein rondje maar was niet blij op die olifant. Daarna bij komen bij een lunch en dan moesten we weer een rondje en ze gaan wassen. Lowie en Rudy moesten samen op een hele grote olifant van 80 jaar oud. Lichelle en ik op een van 14 jaar oud. Iedere olifant in heeft zijn vaste begeleider daar. Ik er toch ook maar weer op en een rondje gedaan van meer dan een uur. Daarna moesten ze gewassen worden was erg leuk ze gingen helemaal los in dat water die olifanten. We hadden de meest vreselijke verhalen gehoord dathet niet goed is om te doen met die olifanten, maar ze hebben er een heel goed leven ze krijgen genoeg te eten alles ziet er netjes uit, de olifanten zien er erg mooi verzorgd uit en ze hebben er lol in dat kan je zien aan die beesten. Wij hebben paarden en daar olifanten. Het zal niet overal zo zijn maar hier was alles super. Er was voor de zieken olifanten zelfs een ziekenhuis waar ze dan heen gaan en verzorgd worden en speciaal eten krijgen. Om 16 uur waren we klaar met de olifanten en kregen we onze lodge deze was erg eenvoudig maar was schoon en het uitzicht was geweldig. We zagen er nog een hagedis in de boom lopen van 25cm ongeveer.

Verhuisd van Bangkok naar Shang Mai

Dit is van afgelopen do derdag eerder hadden we geen internet.

Vandaag moesten we om 12.30 vliegen van Bangkok naar Chang Mai een vlucht van een uur. Alles goed verlopen er stond iemand ons weer netjes op te wachten. Met een kwartier waren we al in het hotel aan de buitenkant ziet het er niet zo mooi uit, maar binnen is het een prachtig hotel met erg ruime kamers. In de avond zijn we naar de nachtmarkt gegaan die zit naast ons hotel. Een gigantisch grote markt waar je van alles kan kopen erg leuk om heen te gaan. Nog een thaise massa?e genomen met z'n vieren was heerlijk om dat te doen. En toen weer vroeg naar bed want de wekker gaat weer vroeg.

Ayutthaya

Vanmorgen weer op pad met het busje naar 2 tempels en een paleis. Het was vandaag vreselijk warm 45 graden en weinig wind. Eerst naar de tempels die 700 jaar geleden waren verwoest was wel mooi om te zien, we hadden het erg warm dus een vlug rondje gemaakt we vonden het wel prima wat foto's gemaakt, daarna nog een rondje over een markt gedaan. Het verbaast ons wel dat alles er heel schoon uitziet. De schalen waar het eten op ligt is allemaal schoon de mensen ontzettend vriendelijk. Voor we in de bus stapte kwam er nog een klein jongetje van een jaar of 3 naar ons toe die had een klein mandje met kleine stenen schilpadjes die hij probeerde te verkopen was zo'n schattig ventje kon je geen nee tegen zeggen dus we zijn een schilpadje rijker. Daarna naar het zomerpaleis geweest van een of andere koning ook erg mooi om door alles heen te lopen. Er zijn hier 44 koningen dus ook genoeg paleizen. we waren alweer om 16 uur in ons hotel nog naar het zwembad geweest om op te frissen. Vanavond gegeten bij een thais restaurant langs de weg als je zoiets bij ons ziet loop je er vlug langs, maar hier kan je er heerlijk eten.

khao Yai

Kao yai national park

Vanmorgen weer netjes op tijd opgehaald, omnaar het natuurpark te gaan. We hadden geen idee meer wat we er allemaal zouden gaan doen. Het was weer een rit van 2 1/2 uur. Eenmaal aangekomen eerst op een paar uit kijk punten gestaan om foto's te maken. Daarna naar het informatiecentrum over welke dieren er allemaal leven. Er leven alleen al aan vogels ongeveer 40 verschillende soorten, verder olifanten ongeveer 3000, apen, herten, gibons, vossen. We hebben daar een soort lange sokken gekocht om aan te doen omdat we een jungle tocht gingen maken, deze kan je beter aan doen voor alle insekten die er lopen en aan de planten hangen, ik wilde al bijna om draaien want ik hou niet van kruipende insecten en beestjes. Een stukje verder met het busje gingen we aan de tocht beginnen. We zijn er keurig netjes ingegaan me haar nog netjes ;-) . Inhet begin dacht en we is dit alles een netjes aangelegd pad met stenen goed te doen, hier en daar een boompje ging prima. Het is in dit gedeelte niet zo warm maar 30 graden dus nog om te doen als je heel de week al 40 heb gehad. Na een kwartiertje lopen begon de echte jungle kleine smalle paden van grond wat onder je voeten weg schoof, over bomen heen klauwteren, hoge op en af stappen nemen langs laag hangende bomen lopen. Het pad werd er niet beter op hoe verder dat we er in gingen. Er hingen lianen over een pad zag je niet meer, er waren vreemd soort torren op de bomen. Niet te dicht langs het water want daar konden de krokodillen in

zitten alleen waren ze er nu niet, vorige week was onze gids er nog en toen lagen er wel. Ondanks dat het niet zo warm was hebben we denk ik nog nooit zo gezweten als deze ochtend. Onderweg hoorde je allerlei geluiden maar de beesten bleven weg, na 3 uur lopen hadden we alle 4 geen droog iets meer aan ons lijf hangen. Aan het einde waren denk ik wel 20 verschillende vlinders in alle kleuren en grootte was schitterd om te zien. Het was geweldig om door de jungle heen te lopen. Daarna eerst een douche nemen in het hotel. Een uur later alweer klaar staan voor de avondsafarie. Daar aangekomen zijn we met een pick up gaan rijden er waren niet veel dieren omdat we in het verkeerde seizoen zitten. Maar de apen lopen zo langs je heen met kleinjes aan hun buik, de herten steken zo over. Er liepen ook nog 2 miereneters over en nog een ander beest geen idee wat het was. De olifanten kwamen niet naar voren dit kwam omdat het aan het o weren was en dan blijven ze in de bossen. Hierna nog thais eten. Eenmaal aan tafel heeft de gids allerlei thaise gerechten besteld. Iedereen heeft heerlijk zitten eten behalve Rudy want die proef niks. De dag was weer zo om het was weer een geweldige ervaring wat we hebben gezien.

birma spoor

Afgelopen nacht was een hele ervaring slapen op een vlot. Het water horen klotsen onder je als de vissersbootjes langs komen je ligt te schommelen in je bed. We waren weer vroeg uit bed het was al erg warm en slapen zonder airco is bijna geen doen hier. Om 9 uur lagen Lichelle en Rudy alweer in de river kwai om met de stroom mee te gaan. Nog even op het vlot genieten van de mooie omgeving want om 11 uur kwam de longtail boot ons ophalen om naar het volgende te gaan. na een half uur op de boot moesten we weer achter in de pick up en gingen we eerst lunchen. Een lunch bestaat hier uit rijst met allerlei thaise gerechten. Daarna op weg naar het birma spoor waar we 45 minuten met de trein mee gingen. De trein was nog uit de tijd dat het spoor is gebouwd. Rechte banken geen airco niks. Het laatste stuk was heel erg mooi je zag daarnog hoe ze de rotsen hadden uitgehakt en de houten brug die gebouwd was. In de laatste jaren is het wel verstevigd maar de constructie nog het zelfde gebleven. Daarna weer in de bus naar Bangkok waar we weer 1 nacht slapen. Over 150 km doen we 3 uur om in Bangkok te komen.In het hotel kregen we weer de sleutel maar nu van de luxe kamers op de 12e verdieping. Met een prachtig uitzicht over Bangkok heen. morven weer heel vroeg uit bed. De foto's komen nog hier in dit hotel lukt het niet wifi is erg slecht.

float house river kwai

Vandaag zijn we verhuisd van het hintok tentenkamp naar de float house. We werden om 9 uur opgehaald met een longtail boot onze spullen gingen daar ook in. Het was een tocht van een half uurtje helemaal tussen de bergen in over de river kwai het was weer een prachtig gezicht. Het weer was niet super erg bewolkt maar ook weer mooi om te zien met de dampen over het water want het was wel boven de 30 graden. We kwamen schitterende huizen tegen van de rijke thaise maar ook krotte dat ze maar net een dak boven hun hoofd hebben. Aangekomen bij de floathouse kregen we een rondleiding door het dorp waar arme thaise wonen. Geen stroom helemaal niks huizen op palen van bamboe omdat dit het goedkoopste is. De beesten werden onder het huis geslacht voor het avondeten. Nog bij een school geweest waar 30 kinderen op de hele school zaten, alle leeftijden door elkaar. De middag hadden we niks op het programma staan. We kregen de sleutel van ons floathouse, sleutel kan je het niet echt noemen een hangslotje met een kleinsleuteltje dat was alles. Eenmaal binnen was er geen stroom geen warm water helemaal niks, douchen bij de wc en het water liep zo door de planken heen de rivier in. Dus ook geen wifi, ik zet dit nu in notities en zet het erop als we weer wifi ergens hebben. In de middag zijn we gaan zwemmen in de river kwai dit mag alleen met zwemvesten aan en bij het begin punt eraf en het eind punt moet je er weer op dit moet je halen anders kon je er niet meer op komen door de stroming. Rudy is denk ik 100 keer heen en weer geweest. Er is nog een grote regenbui van uur geweest maar er was geen verkoeling helaas. Het was vandaag erg vochtig en bloedheet. Na een koude douche en in het donker met een olielamp een klein beetje opgefrist. Maar na 4 uur was me haar nog niet droog en een fรถhn kon ik niet even pakken. Ik kan me de tijd niet herinneren dat ik met nat gedouchd haar en niet fรถhnen uit bengaan eten. Opmaken ging ook niet veel te donker bij een olielampje. Wat dan wel fijn is iedereen zat er het zelfde bij, tijdens het eten vlogen er allemaal vuurvliegjes in het rond. Nu liggen we weer in bed want na 21 uur is het overal uitgestorven, het bed is klam, je hoort het water klotsen onder je. Nu hopen dat we slapen het is zo warm hier en vochtig en het ruikt naar de petroleum lampjes.

river kwai

Vanmorgen zaten we al vroeg in de bus om 6.15 echt geen tijd om al weg te gaan. Om half 10 waren we bij het Birma museum en de monumenten. Was erg indrukwekkend om te zien niet te geloven hoeveel doden er zijn gevallen bij het maken van dat spoor. En dat is dan alleen nog maar over dit gedeelte van Thailand er zijn 3000 Nederlanders bij omgekomen. Na een uurtje zijn we verder gegaan om naar de brug over de river kwai te gaan kijken. Ze noemen het Birma spoor hier ook het spoor des doods. Na de brug weer in de bus om naar het hintok tentenkamp te gaan waar we 1 nacht slapen. Halverwege werden we afgezet en moesten we per auto verder dit was een pick up en werden achter in de klep geladen. Voorin zat de chauffeur netjes met zijn veiligheidsgordel om en wij los in de achterklep met 100 km per uur door de bergen heen. We hebben het maar over ons heen laten komen en het is goed gekomen. Het tentenkamp ziet er geweldig uit mooie tenten met alles erop en eraan midden in de jungle. Met de middag zijn we naar de bergen gegaan en hebben we gezien hoe ze in de rotsen 25 meter hoog en 700eter lang een kloof hebben gehakt voor het spoor ongelooflijk dat dat met de hand is gemaakt. Wel op een vreselijke manier hoe het gemaakt is gewoon onmenselijk. Na een vreselijke warme tocht van 39 graden zijn we gaan afkoelen in het natuurzwembad bij onze tent. Zelfs ik ben in het water gegaan dan is het echt warm. Het is er schitterd om aan het water te zitten met alle geluiden die je hoort van de natuur er vliegen hier vlinders die je normaal alleen in de dierentuin ziet in de vlindertuin. Het is vandaag een hele warme dag geweest met weer een hele ervaring rijker. Nu is het even iets minder ik lig in me bed er lopen beestjes in de tent een soort torren ik hoor buiten de meest rare beesten wat het is geen idee allemaal en ik voel ze ook maar dat ligt aan mij zeggen ze. Lichelle had een hagedis in bed dus die ook in shock en wilde ook niet meer naar bed maar we moeten echt gaan slapen want morgen is het weer vroeg dag.

Drijvende markt.

Vandaag werden we al vroeg opgehaald om naar de drijvende markt te gaan. Onderweg zijn we gestopt bij een lokale familie met een kokos plantage. Van die kokos maakte ze melk, olie en nog meer producten. Om die olie te krijgen moet de melk eerst uren koken daar kwam een vreselijk lucht vanaf, en het was vreselijk heet rondom die grote pannen. Het was vandaag al 39 graden dus al erg warm. Bij die mensen was het een hele beestenboel van kippen, poezen, honden, meervallen, eekhoorns, slangen en ze hadden oom apen. Boven woonde die familie alles is een grote ruimte waar ze alles doen, als ze gaan slapen gaat alles aan de kant en slapen zo op de houten vloer met een kleedje over zich heen. Onder het huis zat een winkeltje waar je allerlei souvenirs kon kopen. Na een half uurtje gingen we verder. Vlakbij de drijvende markt zijn we op een longtail boot gegaan. Je moest je handen binnen boord houden want als er een andere boot tegen je op kwam kon dat je vingers kosten. Onderweg op het water zagen we nog een alligator op de stenen zitten. Het water was vreselijk smerig er dreven ook nog dode ratten. En een stukje verderop waren ze eten aan het wassen in dat zelfde water, je moet er niet aan denken omdat te moeten eten. Bij de drijvende markt aan gekomen was het een wir war van bootjes ze kwamen van alle kanten aan. Je kon er vanalles kopen. Erg leuk om te zien hoe het allemaal gaat. Lowie had nog een thaise vrouw achter hem aan voor een massage, ze bleef ons achteraan rennen en bleef aan hem zitten. Einde van de ochtend zijn we naar de hoogste tempel van Thailand gegaan leuk om te zien maar een is genoeg. Daarna naar de botanische tuin waar we een lunch kregen. Daarna kwam er nog een kleine olifanten show en thaise dans met muziek. Na een erg warme dag weer terug naar het hotel, waar we eerst een duik in het zwembad hebben genomen. Nu weer vroeg slapen want om half 6 gaat de wekker weer.